T Á J É K O Z T A T Ó
külföldi letelepedésről
I. Külföldi letelepedés jelentése
2013. március elsejét követően megszűnt a három hónapon túli külföldön tartózkodás bejelentésének kötelezettsége, már csak végleges külföldi letelepedést lehet bejelenteni az állandó magyarországi lakóhellyel rendelkező, de külföldön élő magyar állampolgároknak. Ennek oka az a szemlélet, hogy egy állampolgár életének csupán egyetlen középpontja lehet, az, ahol évente minimálisan 180 napot tartózkodik, ahol él, dolgozik, tanul, adózik, egészségbiztosítást fizet, stb. A külföldi letelepedéssel a lakcímnyilvántartásban megszűnik a magyarországi állandó lakóhely. Egy új, lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) kerül kiállításra, melyen az állandó magyarországi lakcím helyett már a „külföldi cím” bejegyzés szerepel.
A külföldi letelepedés előnye, hogy tiszta helyzetet teremt a magyarországi szervek (pl. adóhivatal, társadalombiztosítás) számára.
A külföldi letelepedés nem érinti a magyar állampolgárságot, ami az eljárás után továbbra is fennmarad.
A külföldi letelepedés bejelentését követően nem kell leadni a magyar személyazonosító igazolványt sem, hanem azt a magyar állampolgár továbbra is birtokolni jogosult.
A külföldi letelepedéshez kapcsolódó eljárások illetékmentesek.
II. Külföldi letelepedés személyes úton történő bejelentése
A külföldi letelepedés bejelentésekor nagykorú kérelmező esetén a következő külföldi letelepedési nyilatkozatot, kiskorú kérelmező esetén pedig a következő külföldi letelepedési nyilatkozatot kell kitölteni.
Az eljáráshoz szükséges dokumentumok:
- kék színű tollal kitöltött külföldi letelepedési nyilatkozat
- külföldi lakcímbejelentő igazolás (németül: Meldebescheinigung)
- érvényes magyar útlevél vagy magyar személyazonosító igazolvány
- magyar személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
- magyar születés anyakönyvi kivonat
- családi állapotot igazoló okirat, amely lehet:
- házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat
- elvált vagy özvegy családi állapot esetén válási ill. özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat.
Magyar lakcímkártya hiányában a kérelmezőnek nyilatkozatot kell írnia a magyar lakcímkártya hiányának okáról.
A külföldi letelepedést csak személyesen vagy Ügyfélkapun keresztül (lásd lentebb) lehet bejelenteni.
Az új lakcímkártya a kérelem beadástól számított 2-3 hónapon belül készül el.
III. Külföldi letelepedés Ügyfélkapun keresztül történő bejelentése
Az elektronikus benyújtás feltétele, hogy a kérelmező rendelkezzen Ügyfélkapuval. Az Ügyfélkapu regisztráció személyesen kérhető a Főkonzulátuson.
A kérelmező a külföldi letelepedési nyilatkozatot Ügyfélkapun keresztül is benyújthatja.
A kérelmező lakcímkártyáját a külföldi letelepedés elektronikus bejelentése esetén is köteles leadni – postai úton, vagy személyesen – a külképviseleten, vagy a kiválasztott járási hivatalban. A Webes ügysegéd felületén kell megjelölni, hogy az okmány külképviseleten vagy a járási hivatalnál személyesen kerül leadásra. Az okmány leadására törvényes képviselő, illetve meghatalmazott útján is lehetőség van.
Amennyiben a kérelmező úgy dönt, hogy az elektronikus bejelentés után postai úton küldi meg külképviseletre a lakcímkártyáját, akkor szíveskedjen az okmányhoz egy kísérőlevelet is mellékelni, amelyben röviden leírja az okmányok megküldésének okát.
T Á J É K O Z T A T Ó
külföldi lakcímváltozás bejelentéséről
I. Külföldi lakcímváltozás személyes úton történő bejelentése
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének módosítását a külképviseleten is kérelmezheti. Ebben az esetben nincs szükség a lakcímkártya cseréjére, hiszen azon továbbra is a „külföldi cím” bejegyzés szerepel. A külföldi lakcím módosításához a kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak módosításához adatlapot kell kitölteni. A kérelem beadásához érvényes magyar útlevél vagy érvényes magyar személyazonosító igazolvány és lakcímkártya szükséges.
II. Külföldi lakcímváltozás elektronikus úton történő bejelentése
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakóhelyének változását a Webes ügysegéden keresztül is bejelentheti az ügyben elsőfokú hatóságként eljáró hivatal felé.
Az elektronikus bejelentés a https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/ weboldalon elérhető Webes ügysegéd útján lehetséges (ennek használatához nem szükséges Ügyfélkapu regisztrációval rendelkezni!).
Webes ügysegéd: a bejelentés során a Webes ügysegéden az ügyfélnek az azonosításhoz és a bejelentéshez szükséges alábbi adatokat kell megadnia:
- természetes személyazonosító adatait,
- személyi azonosítóját,
- magyar állampolgárságát igazoló okiratának számát vagy magyar állampolgárságát igazoló okmányának számát,
- új külföldi lakóhelyét,
- valamint a bejelentés időpontját.
München, 2020. április