TÁJÉKOZTATÓ AZ ÜGYFÉLFOGADÁSRÓL

Kérjük, hogy mielőtt konzuli információkról szóló oldalunkon továbbhalad, az alábbi tájékoztatót gondosan olvassa végig.

A főkonzulátuson az ügyfélfogadás előzetes időpontfoglalás alapján történik. Az időpontfoglalást nem igénylő hitelesítések (aláíráshitelesítés, másolat hitelesítés, hiteles fordítás készítése, fordítás felülhitelesítése) esetében a konzulátust ügyfélfogadási időben lehet felkeresni.

A főkonzulátuson főszabály szerint személyesen kell az ügyeket intézni. Egyes ügyek postai úton is intézhetők (családi állapot igazolása, külföldi lakcím módosítása, anyakönyvi kivonat beszerzése). Figyelem! A konzulátusnak címzett küldeménye esetén kérjük, mindig írjon kísérő levelet, amelyben kérelmét leírja, valamint telefonszámát és e-mail elérhetőségét megadja. Amennyiben folyamatban lévő ügye van, akkor kérjük az ügyszámot is közölni.

 

Időpontfoglalás

A személyes ügyintézésre főszabály szerint előzetesen időpontot kell foglalni, melyet az internetes időpontfoglaló rendszeren keresztül lehet megtenni.

Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a hosszú várólisták elkerülése végett ugyanazon ügyre egy ügyfél csak egy időpontot foglalhat.

 

Felkészülés az ügyintézésre

A lehetséges ügyintézési módról az oldal alján található konzuli ügytípusoknál talál további információt. Az ügyintézéshez szükséges adatlapok a kapcsolódó oldalakról letölthetők.

Több ügy egyidejű intézése esetén kérjük, hogy minden egyes ügyre vonatkozó információt nézzen meg (gyermekszületés hazai anyakönyvezése esetén az egyidejűleg elintézhető útlevélkérelem és apaságról szóló nyilatkozat megtételének részleteiről is tájékozódnia kell).

Ha a honlapon, a konzuli szolgálat és a társszervek kapcsolódó linkjein található tájékoztató nem szolgál egyértelmű információkkal, e-mailben felkeresheti a főkonzulátust pontos kérdésével.

Amennyiben lehetséges, kérjük, hogy a honlapról valamennyi adatlapot előzetesen töltsön le és kitöltött adatlapokkal jöjjön kérelmének beadására. (Magánútlevél igénylése esetén nincs szükség külön dokumentum kitöltésére, viszont anyakönyvezési, nyilvántartásba vételi, külföldi letelepedési, okiratbeszerzési ügyekben meggyorsítja az ügyintézést, ha az ügyfél előre kitöltött adatlapokkal érkezik.)

A konzuli ügyintézés során felmerülő költségeket a helyszínen német EC kártyával, vagy utólag átutalással lehet rendezni. Készpénz elfogadására nincs lehetőség.

FONTOS! – ANYAKÖNYVEZÉSI ÜGYEKBEN

A magyar állampolgárokat érintő, külföldön történt anyakönyvi eseményeket - születés, házasságkötés, házasság felbontása, haláleset - Magyarországon is anyakönyveztetni kell. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a külföldi hatóság által kiállított ún. „nemzetközi” anyakönyvi kivonattal is anyakönyveztetnie kell a külföldön történt anyakönyvi eseményeket (születés, házasság, válás, elhalálozás) Magyarországon.

Felhívjuk továbbá figyelmét, hogy az anyakönyvezéshez az eredeti külföldi irat (születési, házassági anyakönyvi kivonat, eredeti apai elismerő nyilatkozat, válóperi ítélet) benyújtása szükséges, amelyet a hatóság nem ad vissza a kérelmezőnek, mert az irat az anyakönyvi eljárás alapiratát képezi. Amennyiben a kérelmező nem tudja vagy nem kívánja az eredeti iratot a személyes megjelenéskor leadni, lehetősége van arra, hogy az általa bemutatott eredeti iratról hiteles másolatot adjon be. Ebben az esetben az ügyfélnek a másolat hitelesítés díját meg kell fizetnie.

A külföldi anyakönyvi esemény hazai anyakönyvezésére vonatkozó kérelem benyújtható továbbá a magyarországi lakóhely szerint illetékes polgármesteri hivatal anyakönyvvezetőjénél is.

A német anyakönyvi kivonatot nem kell ellátni további felülhitelesítéssel vagy Apostille tanúsítvánnyal. Amennyiben az eljárás során az anyakönyvi eseményt más állam által kiállított anyakönyvi kivonatával igazolja, azt megfelelő hitelesítéssel (Apostille, diplomáciai felülhitelesítés) kell ellátni.

Azon államok vonatkozásában, amelyek részesei a külföldön felhasználásra kerülő közokiratok diplomáciai vagy konzuli hitelesítésének (felülhitelesítésének) mellőzéséről Hágában 1961. október 5-én aláírt Egyezménynek (a továbbiakban: Apostille Egyezmény), az az okiratokat Apostille tanúsítvánnyal látja el (az Egyezmény részes államainak folyamatosan frissített listája a www.hcch.net/index_en.php?act=conventions.status&cid=41 oldalon található). Azon államok tekintetében, amelyek nem csatlakoztak az Apostille Egyezményhez, az okiratot diplomáciai felülhitelesítéssel kell ellátni. 

 

Az ügyintézés menete

Az ügyfeleket időpontfoglalás alapján fogadjuk. Az időpontfoglalás szerint azon ügy intézésére van lehetőség, amelyre a foglalás szól.

Amennyiben az ügyintézésre való felkészülés során a foglalandó ügytípusban elbizonytalanodik, kérdésével megkeresheti írásban a főkonzulátust, hogy pontosan az Ön esetében milyen ügyintézés szükséges. Amennyiben ugyanis a benyújtott kérelem hiányos, az ügyfél hiánypótlási felhívást kap, amelynek teljesítéséig az ügyintézés nem kezdődik meg.

Figyelem! A hiányos kérelmeket nem vesszük át és új időpontot kell foglalni.

A konzuli szolgáltatásnyújtás során felmerülő költség megfizetése az ügyintézés feltétele. Az eljárás csak akkor indul meg, amikor az ügyfél a számláját kiegyenlítette.

 

A konzuli ügyintézést követően

A magyarországi ügyintézést igénylő konzuli ügyek állásáról a főkonzulátus nem tud tájékoztatást adni. Amennyiben érdeklődni kíván, közvetlenül az adott magyarországi hivatalt keresse meg (www.magyarorszag.hu).

Az eljárás lezárultáról az adott ügy függvényében az ügyfél telefonon, e-mailben vagy postai úton kap értesítést. A kézbesítésekre postán, vagy személyes átvétel során kerülhet sor. A kézbesítés módjával kapcsolatos igényét a kérelem benyújtásakor kell egyeztetnie az ügyintézővel, illetve postán beadott kérelem esetén kísérőlevelében megírnia.

Az egyes dokumentumok, okmányok személyes átvételére ügyfélfogadási időben van lehetőség. Az okmány átvételéhez nem kell időpontot foglalni. Kérjük, hogy az okmánykiadáshoz ne húzzon sorszámot, hanem jelezze az ügyintézőnek okmány-átvételi szándékát.

Ezúton is felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy az ügyfélváróban nincs lehetőség mellékhelyiség használatára. Megértésüket köszönjük.

 

Kapcsolattartás a Főkonzulátussal, visszajelzés

A telefonvonalak zsúfoltságára tekintettel kérjük, hogy elsősorban e-mailt küldjön. A főkonzulátus munkatársainak rendkívüli leterheltsége miatt az e-mailekre nem tudunk azonnal válaszolni. Kérjük megértő türelmüket, igyekszünk minden kedves Ügyfelünknek a lehető leghamarabb válaszolni.

Amennyiben Ön Baden-Württemberg, Rheinland-Pfalz, Saarland tartományból jelentkezik, ügyeinek intézése érdekében javasoljuk, hogy Magyarország stuttgarti főkonzulátusával vegye fel a kapcsolatot.

 

Cím: 70178 Stuttgart, Christophstrasse 7.

Telefon: + 49 711 5532 6921

Email: konsulat.stu@mfa.gov.hu

 

Amennyiben Ön Nordrhein-Westfalen és Hessen tartományból jelentkezik, ügyeinek intézése érdekében javasoljuk, hogy Magyarország düsseldorfi főkonzulátusával vegye fel a kapcsolatot.

 

Cím: Adersstrasse 12-14, 40215 Düsseldorf

Tel.: +49 211 302 169-0
E-mail: consulate.dus@mfa.gov.hu

 

Magyarország berlini nagykövetsége:

Cím: 10117 Berlin, Unter den Linden 76

Telefonszám: +49-30-203-10-0

Telefax: +49-30-229-1314

+49-30-203-10105

Honlap: www.mfa.gov.hu/emb/berlin

E-mail: consulate.ber@mfa.gov.hu

 

Fontosnak tartjuk, hogy ügyfeleink kiszolgálása magas szakmai színvonalon, udvariasan történjen. Ehhez fontos számunkra az Ön véleménye, ezért kérjük, hogy ha észrevétele, véleménye van az ügyintézéssel kapcsolatban, írja meg a főkonzulátus e-mail címére: konsulat-muenchen@mfa.gov.hu Az elégedett ügyfelek véleményét is örömmel fogadjuk.

 

Köszönjük, hogy tájékoztatónkat végigolvasta.

 

Konzuli ügytípusok:

Útlevél igénylés

Személyazonosító igazolvány igénylés

Hazai anyakönyvezés

Állampolgárság

Családi állapot igazolása

Külföldi letelepedés

Nyilvántartásba vétel

Hatósági erkölcsi bizonyítvány és anyakönyvi kivonat beszerzése

Hitelesítés és fordítás

Néváltoztatás és névmódosítás

Ügyfélkapu regisztráció